RESUM EXECUTIU

7. El sistema de promoció de l’autonomia personal i d’atenció a la dependència

Si bé des de 2021 s’ha posat en marxa el Pla de Xoc 2021-20235 per optimitzar el SAAD i pal·liar les deficiències del sistema, encara hi falta feina per assolir una cobertura eficaç per al conjunt de la població en situació de dependència al conjunt de l’Estat

El desplegament del sistema per a l’autonomia i atenció a la dependència (SAAD) a Espanya ha hagut d’afrontar obstacles relacionats amb les deficiències pròpies de l’organització institucional i les conjuntures provocades per les diferents crisis: la crisi econòmica del 2008 i la crisi provocada per la pandèmia sanitària a partir del 2020.

Respecte a la primera, el Reial decret 20/2012 (33) va obrir la porta a les polítiques d’austeritat i va contribuir a afeblir el sistema de la dependència, amb la implantació de reformes totalment regressives per a les persones dependents: el calendari d’actuació marcat per al període 2007-2014 es paralitzà i s’ajornà l’entrada en vigor dels drets per a les persones valorades amb el grau I, de dependència moderada (nivell 1).

D’altra banda, el descens del finançament viscut a partir de 2011 va agreujar les condicions de vulnerabilitat de la població en situació de dependència, especialment les de les famílies amb pocs recursos. La retallada acumulada dels fons per la dependència de l’Administració general de l’Estat després del Reial decret llei 20/2012 ha estat de 6.321 milions d’euros (34). Des de l’any 2019, la crisi sanitària provocada per la pandèmia de covid-19 ha incorporat noves dificultats al SAAD, ha limitat de manera important les possibilitats de promoció de l’autonomia de les persones en situació de dependència i s’han fet evidents repercussions greus per a aquestes.

Des de 2021 l’increment pressupostari de l’Estat ha tingut un efecte pervers en els governs autonòmics, que han reduït pressupostos propis en lloc d’utilitzar l’augment per atendre les persones en situació de dependència que hi ha a les llistes d’espera. Tampoc s’ha aprofitat per millorar la qualitat de l’atenció directa mitjançant l’increment de les prestacions econòmiques i la millora de la intensitat i compatibilitat dels serveis. (35)

D’altra banda, el 2022 l’execució del pressupost del SAAD ha estat parcial. Concretament, s’han deixat de gastar 55 milions d’euros de les quantitats pressupostades al nivell mínim pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030. Tampoc s’han executat 11 milions de les quotes de la Seguretat Social de cuidadors no professionals (36).