2. El sector primari

Han crescut els valors de la producció agrària i pesquera, però el sector troba dificultats en la diferència entre els costos de producció i els preus de venda

El valor de la producció agrària balear l’any 2022 ha mantingut una evolució positiva (7), amb un creixement del 13 % i un valor de 227.575.528 euros. La renda agrària ha pujat un 7 %, amb un valor de 143.059.075 euros, una dada que és positiva. La producció final pesquera ha estat de 34.633.693 euros, amb un augment del 4 %, i la renda pesquera ha estat d’11.504.767 euros, amb un creixement del 2 %.

La producció agrícola ha pujat un 9 %, amb un valor de 161.076.216 euros, un 12 % més que l’any anterior. Quan els preus més alts han permès compensar les majors despeses, els resultats han estat positius, però sovint els costos no han trobat una justa compensació en els preus i han posat en noves dificultats les explotacions agràries. La producció ramadera ha tingut un valor de 66.499.312 euros, dels quals 26.929.712 euros corresponen a la carn, 2.635.697 euros a la venda fora de les Balears d’animals vius i 36.933.903 euros dels productes ramaders. La ramaderia pateix nombrosos obstacles per estabilitzar una producció suficient i sostenible, sobretot pels majors costos i baixos preus provocats per la insularitat.

El valor de la producció pesquera ha estat de 34.633.693 euros, dels quals 19.340.865 euros corresponen a la pesca i 15.292.829 euros a l’aqüicultura. El sector ha continuat la tendència a reduir l’esforç pesquer. La creació de reserves marines de pesca intenta afavorir la recuperació de les pesqueres balears.

Les dades d’exportació de produccions agroalimentàries per al 2022 s’han incrementat un 50 %. Dins el volum total de les exportacions, destaquen fruites, hortalisses i llegums (30.977.000 euros) i els productes carnis (20.222.000 euros). Els principals mercats exteriors per a les produccions de qualitat són Alemanya, Suïssa, els EUA, el Regne Unit i el Japó.

La fruita d’origen balear comercialitzada a Mercapalma va representar el 18 % del total, amb una reducció de 5 punts percentuals (p. p.), malgrat l’increment de les xifres absolutes. Les hortalisses d’origen balear van representar un 30 % del volum comercialitzat a Mercapalma. La dada mostra una producció local de verdures consistent, alhora que persisteix la tendència a la reducció de la presència d’hortalissa balear.

L’evolució de les produccions emparades per identificacions d’origen i qualitat és bona. El valor de la comercialització dels productes de qualitat el 2022 és de 100.123.000 euros, un 19,9 % més que el 2021.

L’any 2022 es determinen les mesures que inclourà la nova política agrària comuna (PAC), a partir de les quals les Balears poden rebre fins a un 60 % més del que rebien fins ara gràcies a la compensació dels costos de la insularitat.

La normativa turística (8) ha establert un percentatge del 3 % de consum de productes frescos agraris, ramaders i pesquers d’origen balear. La promoció del producte local ha estat objecte de diverses iniciatives i a hores d’ara hi ha 73 explotacions agràries adherides al logotip de Venda Directa. El 2022 s’ha posat en marxa la denominació d’origen Mel d’Eivissa i la marca de garantia Som Pagesos de Mallorca.